سئو سایت پزشکی، راهی 100% کاربردی در جذب بیمار جدید
سئو سایت پزشکی یک راه 100درصد تضمینی برای ساخت برند، افزایش مراجعه کننده و جذب بیمار جدید برای پزشکان، کلینیکها، بیمارستانها و سایر مراکز درمانی است. هدف نهایی هر کسبوکار پزشکی در بخش آنلاین، داشتن یک وبسایت حرفهای در جایگاه اول موتورهای جستوجو مثل گوگل است.
این تفکر قدیمی را کنار بگذارید که که میگفت: ((علم عالی طب را فرا بگیرید و این تجارت از خودش مراقبت میکند!)). برای رونق در عصر اینترنت باید هم پزشکی عالی و هم بازاریابی عالی را تمرین کنید.
اگر پزشک هستید و قصد تجارت از تخصص خود را دارید باید بدانید که شما با تخصصتان تجارت نمیکنید! شما برای نمایش توانمندی و تخصصتان و امکان کمک بهتر به بیماران بالقوه نیاز به برندینگ قوی پزشکی دارید. در عرصه پررقابت امروز، اگر شما امروز برند خود را نسازید، همکار و رقیب شما این کار را به زودی انجام میدهد و بیماران را از آن خود میکند.
تعریف سئو سایت به زبان ساده و کاربردی
SEO یا Search Engine Optimization (بهینه سازی برای موتورهای جستوجو) به مجموعه اقداماتی که بر روی وبسایت یا خارج از آن انجام میشود تا موتورهای جستوجوگر وب، به وبسایت ما اهمیت دهند، سئو گفته میشود. برهمین اساس میتوان سئو را به دو بخش داخلی (OnPage Seo) و بخش خارجی (OffPage Seo) تقسیم نمود.
این مجموعه اقدامات طیف گستردهای دارند؛ از طراحی و سرعت وبسایت گرفته تا تولیدمحتوی، از کدنویسی گرفته تا تبلیغ در سایر وبسایتها و… . گوگل حدودا 200 فاکتور را مورد بررسی قرار میدهد تا به وبسایت ما رتبه و جایگاه متناسب بدهد.
چرا پزشکان به سئو نیاز دارند؟
در کل دنیا روزانه 5.6 میلیارد جستوجو در گوگل صورت میگیرد. در هر دقیقه 70 هزار جستوجوی مرتبط با سلامت و بهداشت صورت میگیرد. حدود 25 میلیون نفر ایرانی در روز حداقل یکبار از گوگل استفاده میکنند!
در عصر حاضر اهمیت داشتن یک وبسایت حرفهای و سئو کردن آن بر کسی پوشیده نیست! فکر کنید تا الان که یک وبسایت حرفهای نداشتهاید، چه تعداد بیمار یا مراجعهکننده جدید را از دست دادهاید!
مزایای سئو سایت پزشکی نسبت به بقیه روشهای جذب بیمار چیست؟
-
هزینه پایین سئو نسبت به خیلی از روشها
گوگل بابت نمایش وبسایت پزشکی شما در صدر نتایج (به صورت ارگانیک)، هیچ هزینهای از شما دریافت نمیکند؛ این نعمتی است که گوگل از طریق سئو به شما ارزانی داشته است. با تلاش و صرف وقت توسط شما و البته صرف مقداری هزینه میتوانید افزایش چشمگیری در تعداد مراجعین و بیماران خود داشته باشید.
-
رقبای شما در حال تور کردن مشتریان زیادی هستند
اگر هماکنون اقدام به سئو کردن سایت پزشکی خود نکنید، در دریای رقبایتان گم خواهید شد! اگر هماکنون اقدام به بهینهسازی وبسایت خود نکنید رقبایتان این کار را میکنند، رقایتان مشتریهای بیشتری را در تور خود میاندازند و سهم شما از این دریای پهناور، اندکی بیش نخواهد بود!
-
سئو پرستیژ کاری شما را بالا میبرد
با توجه به تغییرات عصر حاضر، بازاریابی آنلاین یا دیجیتالمارکتینگ پزشکی نقش بسزایی در تشکیل برند پزشکی شما میگذارد. اینترنت چشمانداز بیمار و پزشک را تا ابد تغییر داده است. تضمین اعتبار و برندینگ حرفه پزشکی شما نیاز به برنامهریزی دارد. مهمترین اقدام شما در این زمینه، تلاش برای داشتن یک وبسایت با سئو حرفهای است.
-
سئو نرخ تبدیل بالایی دارد
مهمترین فاکتوری که نشان میدهد بازدهی سرمایهگذاری شما روی تبلیغات چقدر بوده است، نرخ تبدیل یا conversion rate (CR) است. بعد از اینکه مخاطب هدف از طریق جستوجوی گوگل وارد وبسایت ما میشود، اکنون نوبت آن است که با استراتژیهایی که به صورت نامحدود در صفحه وبسایت در اختیار ما قرار دارد، مخاطب هدف را به مشتری بالفعل تبدیل کنیم.
-
سئو 24 ساعته است
چند روش بازاریابی و تبلیغاتی را میشناسید که در هر لحظه از شبانه روز، آماده جذب مخاطب و افزایش بیماران و مراجعهکنندههای شما هست؟!
-
با سئو ذکات علم خود را میدهيد
جدای از همه نفعهای تجاری که سئو برای شما به ارمغان میآورد، با استفاده از آن میتوانید به افراد زیادی آموزشهای مورد نظر خودتان را بدهید و آگاهی آنان را چند برابر کنید. این نیت به صورت غیر مستقیم برافزایش درآمد نیز تاثیرگذار است.
-
سئو ٩۰ درصد بیشتر از ((تبلیغات کلیکی گوگل یا ادوردز)) کلیک دریافت میکند
بعضی از پزشکان، با پرداخت هزینه تبلیغاتی به گوگل، وبسایت خود را در صدر نتایج نشان میدهند؛ متاسفانه و یا خوشبختانه، گوگل در کنار این وبسایتها یک مارک AD به معنای تبلیغاتی اضافه میکند؛ خودتان را جای مخاطب بگذارید؛ روی کدام وبسایت کلیک میکنید؟ وبسایتی که تبلیغاتی هست یا وبسایتی که به صورت طبیعی و ارگانیک در صدر نتایج گوگل حاضر شده است؟
-
سئو، اطلاعات و دادههای بیماران را در اختیار شما قرار میدهد
پس از آنکه مخاطب وارد وبسایت شما شد، اکنون نوبت آن است که با ترفندهایی، شماره، ایمیل و… مخاطب را دریافت کنید و از آن دادهها در کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی دیگر سود ببرید.
-
با سئو، وبسایت شما در هر دستگاهی قابل مشاهده است
امروزه ۵۷.۱۴ درصد مردم دنیا فقط از طریق گوشی همراهشان در فضای مجازی هستند. سئو راهی است که شما را از هر دستگاهی به کاربر نشان میدهد؛ فرق نمیکند گوشی باشد یا تلویزیون هوشمند یا تبلت و… .
10. در سئو، نتایج قابل اندازهگیری هستند
امروزه با استفاده از ابزارهای زیاد و متنوع، هر اقدام کاربر و هر اقدامی که در جهت سئو انجام میشود قابل ردیابی و اندازهگیری است.
برای سئو سایت پزشکی، چه مدت زمانی لازم است؟
در ابتدا باید بگوییم که سئو، یک گزینه بلندمت است (مثلا نسبت به پیج اینستاگرامی)؛ پس به سئو دید بلندمدت داشته باشید؛ چون برای به نتیجه رسیدن تلاشها، ماهها زمان نیاز است (حدودا 6ماه دست کم).
البته اینکه چه مدت طول میکشد تا وبسایت شما در صفحه اول گوگل قرار بگیرد به عواملی مثل کلمات کلیدی موردنظر، میزان رقابت و سختی آن کلمات، میزان بودجه شما برای رپورتاژهای آگهی باکیفیت و… . برای اطلاع دقیقتر از زمان تخمینی، باید با سئوکار صحبت کنید.
البته یک سری تکنیکهایی در سئو وجود دارد که اصطلاحا به تکنیکهای کلاه سیاه معروف هستند که میتوان با دور زدن گوگل، سریعتر به نتیجه رسید اما دارای یکسری معایب هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد.
انواع تکنیکهای سئو وبسایت کدام اند؟
از لحاظ اعتبار و قانونی بودن نزد گوگل و یا سایر موتورهای جستوجو، میتوان تکنیکهای سئو را به سه دسته تقسیم کرد:
-
سئوی کلاه سفید:
اجرای مجموعه اقدامات سئو در جهت قانونی و بدون کلاه گذاشتن سر گوگل؛ زمانبر ولی اصولی، محتویمحور؛ عدم جریمه شدن (پنالتی) توسط گوگل
-
سئوی کلاه سیاه:
دور زدن گوگل برای دستیابی به نتایج در بازه زمانی کمتر؛ احتمال جریمه شدن توسط گوگل بسیار بالا؛ برای یکسری از اهداف کوتاه مدت استفاده میشود.
3. سئوی کلاه خاکستری:
چیزی بین دو تکنیک کلاه سفید و کلاه سیاه؛ راه رفتن در لبه پرتگاه جریمه شدن توسط گوگل؛ برای افرادی که آماتور هستند اصلا توصیه نمیشود.
انواع قراردادهای سئو سایت پزشکی کدام اند؟
به صورت کلی، دو نوع قرارداد بین کارفرما و پیمانکار برای سئو کردن وبسایت مطرح است؛ هرکدام دارای مزیتهایی هستند که در زیر توضیح خواهیم داد:
- قراردادهای پروژهای
- قراردادهای ساعتی
قراردادهای پروژهای در سئو وبسایت پزشکی چیست؟
روش پروژهای، برای آن دسته از وبسایتهایی که تازه تاسیس شدهاند و میخواهند در گوگل در یک یا چندین کلمه کلیدی رتبه پیدا کنند، استفاده میشود. در این روش سئوکار به شما زمان و هزینه را اعلام میکند و تضمین میکند که تا موعد مقرر، وبسایت شما را به جایگاه گفته شده برساند.
قراردادهای ساعتی در سئو وبسایت پزشکی چیست؟
در روش ساعتی، پیمانکار فعالیت خود را جهت بهبود رنکینگ وبسایت شما انجام میدهد و به صورت ماهیانه به شما لیست کارهایی راکه کرده گزارش میدهد. چنانچه وب سایت شما در کلمات کلیدی با سختی بالا در صفحه اول گوگل قرار دارند، ما پیشنهاد میکنیم آن را حفظ و همچنین برای افزایش رتبه، از سئو ساعتی استفاده کنید..
سئوکار سایت پزشکی، چه وظایفی دارد؟
علاوه بر نکات فنی که سئوکار سایت پزشکی به آنها واقف است و در جهت اجرای آنها کوشش مینماید، باید به نکات اخلاقی نیز توجه کند؛ همانطور که شما برای ایجاد ساختمان مطب یا کلینیک خود به معمار و بنا و کارگر نیاز دارید برای سئوی وبسایت پزشکی خود نیز به سئوکار نیاز دارید. اما افرادی که در زمینه سئوی سایت پزشکی و در حالت کلیتر برندینگ پزشکی فعالیت میکنند وظیفهای خطیرتر نسبت به سئو و برندینگ سایر رشتهها دارند؛ آنها نباید هرپزشک یا کلینیکی را برند کنند، ما در برابر سلامتی مردم مسئول هستیم!
چه عواملی بر سئو وبسایت پزشکی تاثیرگذار هستند؟
از بین همه خدمات دیجیتالمارکتینگ که برای پزشکان انجام میشود شاید بتوان سئو را پیچیدهترین این خدمات دانست؛ از یک طرف تفهیم کردن کارفرما (پزشک) دشوار است؛ چون پزشک دانش فنی در این زمینه ندارد و از طرفی پزشک فقط نتیجه حاصل را میبیند و اقداماتی که در این جهت انجام میشود به صورت ملموس نخواهند بود و همچنین نتیجهبخشی بلندمدت، تفهیم شدن پزشک را دشوار کرده است. جدای از همه این موارد، اقداماتی که در جهت بهینهسازی سایت پزشکی انجام میشود، كاملا طيف گسترده و متنوع و زياد دارد. در زير سعي كرديم چند مورد از عواملي را كه در سئو وبسايت پزشكي تاثيرگذار است بيان كنيم:
-
بهينه سازي قالب وبسايت
سرعت سايت، عنوان درست، كدهاي مينيفايشده (فشرده)، طراحي بصري سايت، ui (user interface) و ux (user experience) مناسب و… .
پیشنهاد: چند نکته در مورد آناتومی سایت پزشکی
پیشنهاد2: چند نکته درمورد انتخاب رنگ برای سایت پزشکی
-
توليدمحتوي بهينهشده
گوگل هميشه سعي دارد بهترينها را به كاربر خود نشان دهد؛ براي همين محتوي جديد، كپي نبودن محتوي، نوآوري، خلاقيت و… براي گوگل اهميت زيادي دارد. همچنين اين محتوي بايد جوري نوشته و تدوين شود كه كلمات كليدي به تعداد و در جايگاه مناسب خود قرار داشته باشد تا براي موتورهاي جستوجو قابل درك و فهم باشد.
پیشنهاد: چند نکته درمورد عنواننویسی محتوی پزشکی
-
سئو داخلي سايت پزشكي
انتخاب URL مناسب براي صفحات، استفاده مناسب از تيترها (هدينگ)، برچسب مناسب، متا تگها، چگالي كلمات كليدي، ريدايركتها، جزیی از اقداماتي هست كه در داخل خود وبسايت پزشكي در جهت سئوسازي وبسايت انجام ميشود.
-
سئو خارجی سایت پزشکی
گرفتن بکلینک مناسب، فعالیت در شبکههای اجتماعی، برندسازی، رپورتاژ آگهی و… اقداماتی هستند که خارج از وبسایت خودمان انجام میشوند تا اعتبار وبسایت را نزد موتورهای جستوجو بالا ببرد.
- چند مورد از سایر عوامل تاثیرگذار در سئو را به اختصار بیان میکنیم:
ویدیومارکتینگ، زمان سپری شده کاربر بر روی وبسایت، نرخ خروج کاربر از وبسایت، رسپانسیو بودن وبسایت (واکنشگر بودن وبسایت در همه دستگاهها)، تصاویر بهینه و استفاده از متن جایگزین برای تصاویر (Alt Text)، به روزرسانی مداوم وبسایت و محتویها و… .
هزینه سئو سایت پزشکی چقدر است؟
کلمات کلیدی موردنظر، رقابت بر سر کلمات کلیدی، جایگاه مدنظر وبسایت شما در گوگل، کیفیت محتویهای تولیدشده، کیفیت بکلینکها و رپورتاژهای آگهی و… در تعیین هزینه سئو تاثیرگذار است. همچنین شرکتها و تیمهای سئوکار مختلف، هزینههای مختلفی دریافت میکنند؛ پس برای اطلاه از تعرفه سئو وبسایت خود حتما باید در ابتدا با سئوکار مشورت کنید. هیچ عدد دقیقی را هیچ کس نمیتواند به شما بگوید مگر اینکه نیاز و هدف شما و همچنین رقابت بر سر آن کلمات کلیدی سنجیده شود. فراموش نکنید که سئو یک بحث کاملا رقابتی است.
سئوی محلی برای پزشکان به چه معنی است؟
گوگل در سال 2014 الگوریتم کبوتر یا Pigeon Algorithm را معرفی کرد. این الگوریتم به پزشکان و سایر کسبوکارها کمک میکند تا در محدوده جغرافیایی که فعالیت میکنند، مخاطب هدف خود را به دست آوردند؛ یعنی ترجیح گوگل بر این است که کسبوکارهایی را به مخاطب نشان بدهد که در محدوده جغرافیایی مخاطب قرار دارند؛ مثلا اگر شما متخصص ارتودنسی در شهر اصفهان هستید و کلمه ((متخصص ارتودنسی)) را سرچ کنید، گوگل وبسایتهایی را برای شما بالا میآورد که مربوط به متخصصهای ارتودنسی اصفهان هستند.
چگونه با کمک سئو محلی، جایگاه خوبی در گوگل کسب کنیم؟
- ثبت مکان مطب، کلینیک و بیمارستان خود در گوگل مپ و همچنین ثبت آدرس وبسایت خود در جزییات آن
- ترغیب بیماران خود برای درج نظر در قسمت نظرات گوگل مپ لوکیشن خود
- ثبت همه راههای ارتباطی (آدرس، شماره، ایمیل و…) در همه صفحههای وبسایت خود
- ثبت وبسایت خود در وبسایتهای وبدایرکتوری محله، شهر و استان خود
- استفاده از زبان اسکیمای مناسب (اطلاعات اضافهتری که با استفاده از این زبان به گوگل میدهیم تا بخشهای وبسایت ما را بهتر متوجه شود.)
اگه سوالی درمورد وبسایت پزشکی و سئو کردن اون دارید، در زیر توی بخش نظرات از ما بپرسید:
چقدر خوب وکامل بود این مطلب
متشکرم از نظرتون
[…] برای اطلاع بیشتر از سئو سایت پزشکی، این مقاله را بخوانید: سئو سایت پزشکی، راهی 100% کاربردی در جذب بیمار جدید […]
[…] اطلاعات بیشتر درمورد سئو سایت پزشکی، اینجا کلیک […]
[…] پیشنهاد مقاله: سئو پزشکی چیست و چگونه انجام میشود؟ […]